Korkuyu Tuvale İşleyen Adam: Zdzislaw Beksinski

Ressamdan önce benimsediği temadan bahsetmek istiyorum; “Korku”

Hiç şüphe yok ki korku insanoğlunun en ilkel ve en temel duygusudur.
Korktuğumuz için çalışıyoruz, korktuğumuz için yaşıyoruz, korktuğumuz için savaşıyoruz, korktuğumuz için öldürüyoruz.

Zdislaw Bekinski’nin “isimsiz” Çalışması

Korkunun derin bir analizini yapmayacağız ama kısaca Büyük Savaştan önce korkunun edebiyat ve sanattaki yeri Dracula, Frankenstein, Cadılar ve Gulyabanilerden ibaretti.
Yanlış anlaşılmasın bu eserleri, mitleri eleştirmiyorum sadece korku algımızla ilgili insan psikolojisini yansıtmakta pek başarılı değiller sadece.

Zdislaw Bekinski’nin “isimsiz” Çalışması

Lakin Büyük Savaş (1. Dünya Savaşı) her şeyi değiştirdi otoriter yapıyı, toplumun yapısını savaş alanlarını yeniden yazdı. Ve bu değişim insanoğlu için pek te iyi olmadı. İnsanoğlu uzun bir süre sonra gerçek korkuyla baş başa kaldı.

Büyük Savaş’tan (1. Dünya Savaşı) kareler (1914-1918)

Ve ilk kez bu dönemde H.P. Lovecraft bize evrenin gerçek korkusunu kaleme alarak anlattı.
Lakin Lovecroft’un hikayelerinde belirli bir canavar yoktu. İnsanı deliliğe sürükleyen şey tanımlanamazdı.

Howard Phillips Lovecraft

Sonra 2. Dünya Savaşı…


Sanki canavarlar mezarlarından kalkıp insanoğlunu bir kez daha korkuya buladılar.

Bombardımandan sağ kurtulan bir çocuk, Polonya, Varşova 1939

Zdzislaw Beksinski, 1929 yılında Polonya’da Yahudilerin çoğunlukta olduğu Sanok adlı bir kasabada doğdu. 10 yaşında iken Almanlar Polonya’ya girdi. Daha küçük yaşlardayken Yahudilerin katledilişini, tecavüze uğrayışını gördü. Toplama kamplarına gönderildi. Savaş bittiğinde fiziksel olarak hala hayattaydı ama ruhsal olarak tıpkı herkes gibi paramparça olmuştu.

Beksinski 1955’te mimarlığı nefretle okudu. Tabi yine bu dönemde fotoğraf, fotomontaj heykeltıraşlık ve resimle ilgilendi.

Zdislaw Beksinski’nin “isimsiz” Çalışması

Tüm eserlerinde hep insanı rahatsız eden temalar kullandı.

Zdislaw Beksinski’nin “isimsiz” Çalışması

Fotoğraflarında insanı rahatsız edecek şekilde erkek ya da kadın cinsel organları barındırdı.

Zdislaw Beksinski’nin “isimsiz” Çalışması

1960’lı yıllarda ressamlığa ilgisi arttı. Korkularını, kâbuslarını mimari becerisiyle sürrealist bir şekilde resmetti.

Zdislaw Beksinski’nin “isimsiz” Çalışması

Resimlerinde her zaman Barok ve Gotik yöntemleri kullandı.

Zdislaw Beksinski’nin “isimsiz” Çalışması

Beksinski eserlerini hiçbir zaman isimlendirmedi. Bunun yanlış olduğunu resimle anlatılmak istenen şeyin kelimelerle anlatılmasına karşı çıkıyordu.

Zdislaw Beksinski’nin “isimsiz” Çalışması

Zdislaw Beksinski’yi 2. Dünya Savaşından çok 90’lar etkiledi. 1998’de karısı Zofia öldü. Hemen bir yıl sonra oğlu Tomasz intihar etti ve cesedini bizzaat Bekinski buldu.

Hayatı boyunca nice başarılar kazandı. Polonya ve dünyada sürreal ve Modern sanatı derinden etkiledi. Bir çok çalışması Metalica’nın albümlerine kapak oldu.

Zdislaw Beksinski’nin “isimsiz” Çalışması

Zdislaw Beksinski 2005’te 75 yaşında Varşova’da hayatını kaybetti ve geriye bizlere sekiz yüze yakın “isimsiz” eser bıraktı.

Zdislaw Bekinski

Kaynakça

https://www.wikiart.org/en/zdislav-beksinski

https://en.wikipedia.org/wiki/Zdzis%C5%82aw_Beksi%C5%84ski

http://www.muzeum.sanok.pl/en/zbiory/zdzislaw-beksinski

Bir Cevap Yazın

%d blogcu bunu beğendi: